هر شغلی که داشته باشید به هر حال هر روز با رنگ‌ ها سروکار دارید و تاثیر رنگ در طراحی وب سایت هم پررنگ است. به همین دلیل قبل از شروع پروژه در مورد طرح خود و مخاطبان آن سایت کاملاً فکر کنید. این مقاله از خدمات طراحی سایت دیجیتالی را تا آخر بخوانید تا بر تاثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت همچین ابزارهایی برای انخاب رنگ د طراحی سایت آشنا شوید. 

رنگ ها در طراحی وب سایت

یکی از مسائل مهم در ایجاد یک وب‌سایت استفاده از پالت‌های رنگی مناسب است. امروزه رنگ‌بندی و شکل‌های زیادی در کسب‌وکارهای تجاری، تبلیغات و همچنین طراحی وب استفاده می‌شود. استفاده مناسب از رنگ و دانستن روانشناسی رنگ در طراحی سایت برای جذب مخاطب هدف، علاقه‌مندی خوانندگان و ترغیب آن‌ها به بازگشت مجدد به وب‌سایت امری ضروری است. رنگ‌ها بر احساسات بازدیدکنندگان تاثیر می‌گذارند و از قدرت متقاعدکننده بالایی برخوردار هستند.

تاثیر رنگ در طراحی سایت 

زمانی که نوبت به طراحی سایت می‌رسد، انتخاب پالت رنگی مناسب یکی از مهمترین تصمیمات طراحی وب است که باید به آن توجه کرد. رنگ، شناخت برند را ۸۰٪ افزایش می‌دهد. به این معنی که انتخاب پالت رنگی در طراحی وب نه تنها برای مخاطبان خود جذاب است بلکه باعث به یاد ماندن آن در ذهن مخاطب می‌شود.

انتخاب پالت رنگی مناسب چیزی بیش از داشتن یک سایت زیبا است. تاثیر رنگ در طراحی سایت آن را به ابزاری قدرتمند در افزایش بهره‌وری سایت می‌کند. همچنین رنگ با تاثیر گذاری بر طراحی سایت روی درک کلی شما از یک برند تاثیر می‌گذارد. اگر وب‌سایت دارای هارمونی رنگ مناسبی نباشد، به‌راحتی احساس خواهید کرد نام تجاری آن برند غیرقابل اعتماد و غیرحرفه‌ای است. و در صورتی که آن وب‌سایت خدمات یا فروشی برای ارائه داشته باشد، در انجام آن احساس ناامنی می‌کنید و به احتمال زیاد خرید را متوقف خواهید کرد.

رنگ شناسی در طراحی سایت

رنگ تاثیر و قدرت زیادی بر احساسات افراد و حتی واکنش هایی که انجام می دهند دارد و همین دلیلی است تا بخواهیم روانشناسی رنگ در طراحی سایت را بررسی کنیم. دانستن روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت می تواند تاثیر خیلی زیادی در تقویت برند شدن کسب و کار داشته باشد، همچنین باعث افزایش فروش و حتی هدایت بازدیدکنندگان به صفحات خاص وب سایت می شود. در واقع می توان با بازی کردن رنگ ها کاربران را به سمت چیزی که در سایت مهم است بکشانیم!

مطالعات نشان می دهد که مردم وقتی می خواهند چیزی بخرند در همان ۹۰ ثانیه اول رنگ روی تصمیم خریدشان تاثیر می گذارد و ۹۰ درصد این تصمیم خرید را فقط بر اساس رنگ محصول می گیرند.

هارمونی در پالت رنگ

شناخت روابط رنگ‌ها می‌تواند نقطۀ شروع خوبی برای انتخاب یک پالت مناسب باشد. قوانین ترکیب رنگ‌ها و هارمونی بر اساس جایگاه هر رنگ در چرخۀ رنگ است. در ادامه بعضی از طرح‌های رنگی اساسی (رنگ‌بندی) آمده است:

  • تک‌رنگ (Monochroamtic): این طرح فقط با یک رنگ و تغییرات همان رنگ شکل می‌گیرد. انتخاب پالت‌های رنگی تک‌رنگ، اصولاً نتیجۀ خوبی می‌دهند، چراکه رنگ‌ها قطعاً با هم هماهنگ هستند. با این حال گاهی ممکن است کسل‌کننده باشند.
  • مشابه (Analogous): این رنگ‌بندی از رنگ‌هایی که در چرخۀ رنگ کنار یکدیگرند شکل می‌گیرد.
  • مکمل (Complementary): از رنگ‌های مخالف در چرخۀ رنگ تشکیل می‌شود. رنگ‌های مخالف رنگ‌هایی هستند که در چرخۀ رنگ رو به روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. هدف این طرح، ایجاد کنتراست بالا و ایجاد یک پالت رنگ جذاب است.
  • متساوی‌الساقین (Split-Complementary): در این طرح ۳ رنگ انتخاب می‌شود. به گونه‌ای که رنگ اول را انتخاب می‌کنید و بعد دو رنگی را که مجاور رنگ مکمل آن هستند انتخاب می‌کنید.
  • رنگ‌های سه‌گانه (Triadic): این طرح از ۳ رنگ جداگانه تشکیل می‌شود که در چرخۀ رنگ به صورت مثلث در فاصلۀ مساوی از هم قرار گرفته‌اند.

معرفی ابزارهای انتخاب رنگ در طراحی وب سایت

  1.  ابزار انتخاب کد رنگ در طراحی سایت : Adobe Color CC

  2.  ابزار انتخاب کد رنگ در طراحی سایت : coolors.co

  3.  ابزار انتخاب کد رنگ در طراحی سایت : Colordot

  4.  ابزار انتخاب کد رنگ در طراحی سایت : eggradients

  5.  ابزار انتخاب کد رنگ در طراحی سایت : colorable

  6.  ابزار انتخاب کد رنگ در طراحی سایت : materialpalette

  7.  ابزار انتخاب کد رنگ در طراحی سایت : toptal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست